Autoja ja omistajia

Auto oli 1920- ja 30-luvuilla vielä harvinaisuus. Uusi auto lienee ollut hyvä syy lähteä valokuvaan – kun kameraakaan ei joka talossa ollut. Negatiivien joukossa on muutamia tällaisia autopotretteja, ja niissä esiintyy niin yksityiskäytössä olleita henkilöautoja kuin kuorma- ja linja-autojakin.

Kaikkien kuvissa esiintyvien ihmisten nimet eivät ole tiedossani – jos joku heitä tunnistaa, olisi tieto mukava saada. Palautetta voi kirjoittaa artikkelin jäljestä löytyvän kommenttilinkin kautta.

Apposen Oldsmobile – 10 x 15 cm lasinegatiivi

Yllä on kenkätehtailija Yrjö Apponen vaimonsa ja Pirkko-tyttärensä kanssa. Perheen auto on Oldsmobile Six 1920-luvun loppupuolelta. Kuva on otettu Porvoontiellä Helteen talon kohdalla joskus vuoden 1933 tienoilla. Netistä löytyneen tiedon mukaan (Helsingin Sanomat 9.9.2002) suutari Yrjö Apponen avasi 1930 nahka- ja kenkäkaupan, ja parin vuoden kuluttua suutarinverstaasta kehittyi kenkätehdas.

Chevrolet 1928 Sedan – 10 x 15 cm lasinegatiivi

Chevrolet Sedan ja omistajapariskunta Helteen pihalla. Miehen lakissa on kirjaimet MAL, mikä viittaa Maaseudun Autoliittoon.

MAL - Maaseudun Autoliitto

REO Speed Wagon – 10 x 15 cm lasinegatiivi

Tuliterä REO poseeraa Porvoontiellä. Linjakyltissä lukee Lahti – Mäntsälä – Helsinki. Liikennöitsijöitä oli Mäntsälässä useita, mutta tässä autossa ei firman nimeä näy.

Keulan yksityiskohtia

Linja-auton tuuletus oli järjestetty avautuvan tuulilasin kautta. Ikkunan alareunassa on sisäpuolella toinen lasi estämässä viimaa puhaltamasta suoraan kuljettajaa päin.

Eino Mikkolan tukkirekka – 10 x 15 cm lasinegatiivi

Tässä on Eino Mikkolan kuljetuskalustoa aivan 1930-luvun lopusta. Liikennöinnin Mikkola oli aloittanut jo 1926, joten kokemusta oli kertynyt jo toistakymmentä vuotta. Auton merkki on Chevrolet ja vuosimalli lienee 1939, ja koska Ilmari Helle vietti seuraavan talven Talvisodassa, jonka loppuvaiheessa myös kaatui, lienee kuva otettu vuoden 39 alussa – ellei sitten lomalla talvisodan aikana, tai jonkun muun kuvaamana. Kuva on otettu Porvoontiellä, taustalla näkyy lukkarilan rakennuksia. Ratissa on epäilemättä Mikkola itse – kuorman päällä istuvien nimet eivät ole tiedossa. Laitetaanpa tähän suurennos, jos joku heidät tunnistaisi.

Tukkiauton apumiehet

Leander Herlevi ja Essex - 10 x 15 cm lasinegatiivi

Tämä herrasmies on melko varmasti Leander Herlevi, joka isännöi Mäntsälän kartanoa ja kuului Mäntsälässä autoilun pioneereihin. Tallissa seisoo amerikkalainen Essex-merkkinen vaunu ilmeisesti 1920-luvun alkuvuosilta. Kuva voi silti olla 1930-luvun puolelta. Auton ikä näkyy ainakin siitä, että merkki on jäähdyttimestä ilmeisesti tipahtanut matkan varrelle, vain merkin kehys on jäänyt paikalleen. Automallin selvittämiseen kuluikin kohtalainen tovi, mutta aikakauden autojen kuvia selailemalla lopulta onnisti.

Vanhempi tukkirekka – 10 x 15 cm lasinegatiivi

Tämä tukkiauto lienee 1920-luvulta. Puurakenteinen ohjaamo näyttää jälkeenpäin rakennetulta; auton runko taitaa kuitenkin olla A-mallin Ford. Takapyöriinkin näyttää menevän kardaaniakseli. Tukkeja kuormassa on nykyisiin verrattuna vaatimattomasti, mutta jos hevoskuormaan verrataan, tuossa on varmaan jo iso lasti.

Isäntäväki autonkuljettajineen – 10 x 15 cm lasinegatiivi

Tämän automobiilin takapenkillä istuvat Leo Felin (s. 4.1.1870) ja vaimonsa Hilda, o.s. Henriksson (s. 6.6.1870). Kuljettajan nimestä ei toistaiseksi ole tietoa.

  1. #1 by Heikki Helle on 6.1.2011 - 22.17

    Ensimmäisessä kuvassa oleva Oldsmobile lienee kenkätehtailija Apposen, joka vaimonsa ja Pirkko-tyttärensä kanssa seisoo auton vieressä.

    • #2 by Seppo on 6.1.2011 - 22.30

      No niin, tästä se lähtee! Kyllä minäkin Apposen nimen tiedän, mutta en tuntenut ulkonäöltä.

  2. #3 by Ari on 15.1.2011 - 19.52

    Eino Mikkola aloitti autoilun vuonna 1926, joten tuo tukkiauto on hänen myöhäisemmiltä ajoilta.

    • #4 by Seppo on 15.1.2011 - 21.35

      Kiitos! Täytyypä korjata tekstiä seuraavassa päivityksessä hiukan, siinähän on sitten toistakymmentä vuotta jo kulunut tuon kuvan ottohetkellä.

  3. #5 by ari on 18.1.2011 - 14.49

    Kuinka teihin saisi yhteyden lisäkysymysten esittämistä varten?

    • #6 by Seppo on 18.1.2011 - 19.52

      Oikeastaan juuri näin – laittamalla yhteydenottopyynnön tänne. Sähköpostiosoitteet eivät ole täällä näkyvissä roskapostivaaran takia, mutta kaikkien kommentoineiden osoitteet ovat ylläpitäjän tiedossa, joten voin ottaa yhteyttä.

  4. #7 by Pentti Ovaska on 29.1.2011 - 14.10

    Hei, Seppo

    Mäntsälä Seuran vuoden järjestäytymiskokouksessa ihastelimme valokuva-aarteitasi. Olemme tänä vuonna tekemässä kirjaa Mäntsälän liikenteen kehityksestä ja ottaisimme mielellämme näitä kuvia myös kirjaan. Sinne sopisi kaikki autoihin, huoltoasemiin ja maanteihin liittyvät kuvat. Annatko julkaisuoikeudet meille?
    Tämä kuvien julkaisu on todellinen kulttuuriteko ja toivottavasti voimme hyödyntää niitä myös tulevissa kirjoissamme. Saako meidän kotisivuille laittaa linkin näihin kuviin?

    Terveisin Pentti Ovaska
    varapuheenjohtaja
    Mäntsälä Seura

    • #8 by Seppo on 29.1.2011 - 18.03

      Hei!
      Tämä on julkinen sivusto, joten linkin tänne saa ilman muuta laittaa MS:n kotisivuille, ja muuallekin missä kiinnostuneita kävijöitä voisi tavoittaa. Annan myös mielelläni kuvia käyttöön seuran kirjoihin. Sinne löytynee runsaastikin sopivaa materiaalia, josta vain pieni osa on täällä näkyvillä. Otan yhteyttä, niin voidaan keskustella asiasta lähemmin.

      • #9 by Mikael Hietikko on 22.2.2012 - 4.31

        Tervehdys

        komenttini valokuvasta:
        Leander Herlevi ja Essex – 10 x 15 cm lasinegatiivi

        Arvailuksi melkein, menee mutta on paljon faktaakin.

        Auton omistaja on eräs ”toimikunta” ei yksityinen henkilö.
        – voin antaa rekisterinumeronkin tarvittaessa se on tosi lyhyt vain ( 3 numeroa) ..

        Faktaa: En löytänyt tuolta ajalta kuin yhden saman merkkisen essex auton pääkaupunki seudulta ja uskoisin sen olevan tämä auto.
        tutkiskelen kohta jo reilun 420 -600 ensimmäisten autojen rekistereitä.
        ( tämä on harrastus siinä missä muutkin, jatkan taas kun kun jaksan…)

        Mahdollisesti Herlevillä oli oikeus käyttää essex autoa toimikunnan nimissä, mene ja tiedä sitten ?

        pari ESSEX mallia jotka huomioda :
        v.1923 Essex Coach ( sama etupuskuri mutta kovakattoinen)
        vertailukuva: http://www.flickr.com/photos/44871759@N00/1756450201/

        1923 ESSEX PHAETON vertailukuva: http://www.flickr.com/photos/7828927@N06/3734008818/
        se ei ole mielestäni.
        Tuulilasi eroaa ja etupuskuri, ehkä seuraavan vuoden mallissa oli jo suoratuulilasi ja puskurit varusteena.

        Olettasin että auton alunperin omisti eräs ”toimikunta” ei yksityinen henkilö.
        Rekisterinumero sattuisi vuodelle 1924 joten siitä päättelen mallin olevan Essex touring 1924 ja
        runkonumero autossa on pieni kuten olettaa voi ( 5 numeroinen) , runkonumeron keskimmäinen numero on 1

        Autosta lienee jo selvinnyt malli vuosien mittaan…
        itse kiinnitin huomiota rekisteröinti vuoteen , ammattin , dokumentteihin yms…
        ennen vanhaan ei välttämättä kaikkia hienoja lisä speksejä laitettu paperille vaan malli saattoi olla Essex ”tylysti”.

        voisin katsoa joskus tarkemmin tätä tapausta. mutta minusta autossa näyttää olevan touring mallin pehmeäkatto villi veikkaus
        1924 vuoden ja ehkä vain Essex Coach

        Herlevi oli arvoltaan Agronomi, hän on kotoisin pohjanmaalta, tuohon aikaan liikennöi ESSEX merkkinen auto erään tuon ammattikunnan toimikunta nimellä. Omistaja ei ollut autossa Herlevi vaan kyseinen toimikunta jonka edustaja ilmeisimmin Herlevi saattoi olla..
        jos auto on miksi epäilen, sen omistajana oli hänen ammattiinsa viittaava ”toimikunta”.

        Nuoresta iästäni huolimatta olen mobilisti ja tahdon hiukan auttaa.
        nimimerkkini on Ihmemies autoharrastus foorumeilla.

        Harrastan suomalaisten mobiliautojen historiaa ja vertaan omistajatietoja rekistereihin.
        Autokerhot ja MAL , YAL ja AK ovat myös lempiaiheeni ja niiden historia ja jäsenet.
        omassa autossani DKW masterklasse cabrio limousine (F7) 1937
        Omasta ”vaunusta” joiksi niitä myös aikoinaan kutsuttiin löytyy 1937 -2012
        täydelliset omistaja tiedot.

        On varmasti vanhempia harrastajia ja mobilisteja jotka osaavat sanoa paremmin auton mallin,
        itse perustan hakemaani tietoon kokoelmistani ja kuvavertailuun ja yms..näkemyksiin

  5. #10 by Kirsti Manninen on 19.1.2014 - 20.56

    Hei, mulla on hämärä muistikuva että toi Chevroletin 28 vieressä poseeraava pariskunta olis liittynyt Raitasen perheeseen – ihan kuin mä olisin nähnyt sen kuva joskus niillä. Siitä vois kysyä esim. Raitasen Antilta tai Anttilan Sadulta.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s